Pappsen är ledig idag!

Denna dagen har inte gett särskillt mycket snö så vi fick som vi ville, pappsen fick vara ledig som bestämt!

Vi var uppe med tuppen och åt lite frukost sen åkte vi iväg till Willys för att storhandla. Det har varit jätte svårt att fixa mat med mini lite i kyl och frys. Så ska man ju vara duktig och snäll och ha maten på bordet när Emil kommer hem från jobb. Vi handlade massor. Jag var speciellt nöjd med mina bak saker. Mjöl, nutella, saffran.. Massor, och jag får på något sätt en varm känsla i kroppen av att baka. Det är min tid, och min grej.

Självklart bakade jag efter vi hade fikat och lagt barnen för att sova lunch. Medans dom sussade gott så gjorde jag en saffranskaka, i en långpanna, med mandelmassa och apelsinsmör som fylling. Kommer lägga upp en bild. Jag blev jättenöjd och det blev verkligen skiit gott! Dessutom blev det så mycket utav det. Jag fick frysa in väldigt mycket. Annars kan man ju planera att äta upp allt inom kort, vilket jag brukar göra. Men denna satsen deg, som egentligen var så lik den till vanliga lussekatter så fick man mycket mer på något sätt.

Efter baket och barnen var uppe var det egentlige meningen att Patrik och Mikaela skulle komma. Mikaela hade jätte mycket att plugga. Så det blev inget, precis som förra helgen blev inställd. Lite tråkigt, men det finns inget att göra vid det. Vi har mycket att ordna med, från båda parter. Men längtar tills vi träffas nästa gång!

Emil fick hämtat vår nya torktumlare som hade kommit. Så nu har vi både ny tumlare och tvättmaskin! Yeey! Det är en fröjd för oss som tvättar så mycket. Det brukar bli minst en tvätt om dagen. Så luktar tvätten godare än någonsin och så mjuk så mjuk!

Medans Emil fixade maten, som idag blev hamburgare så städa jag. Barnen var jätte duktiga och hjälpte mig. En med den sladdlösa och den andra med en liten kvast. Dom var väldigt nogranna! Dom skötte sig och det kändes skönt att kunna få det gjort utan att huset revs, ett rum i taget.

Det är en märkbar skillnad på barnen idag och för bara en knapp måndag sedan. Nu har dom lite med tålamod och måste inte springa och fara omkring precis hela tiden. Utan nu kommer det även lugna stunder där dom kan sitta och pyssla lite. Och det blir mer och mer för varje dag. Dom växer så fort. Dom älskar att lära sig nya saker och har stora öron för nya ord. Dom är duktiga med gester till sånger och talet avanceras också väldigt fort. Man kan be dom säga ord, och då försöker dom att härma. Albin är särskillt duktig på att säga: Tatuering och Tiger.

Ordet tatuering säger han när han pekar på min arm, då jag har en halv sleeve. Och ordet Tiger säger han och tar te.x högra handen som en klo över vänster avel och river ner över bröstet och magen snett nedåt till höger höft. Detta är Tiger på teckenspråk. Det tecknet kan han :)

Jag är intresserad av teckenspråk och varit det sedan vi fick lära oss när vi gick i förskola, eller nollan som det nog heter idag. Albin tycker det är väldigt kul att teckna och blir stolt och skrattar.

Allt för idag

Rock is love

Kommentarer
Postat av: Marie-Från en prematurmammas hjärta-

Hej! Tack för din kommentar. Vet inte hur mycket av min blogg som du har läst men neo har är född föritidgt och fick då en hjärnblödning som gett honom cerabral pares och de som gör att han inte kan prata som ett barn i hans ålder. Säger mamma pappa och hej klart sen är det mycket stavelser och ljud han gör och säger till när han vill nått på sitt eget lilla vis som vi förstår. Vi började med tecken för kanske 1 år sen nu vår logoped tyckte det var en bra ide för att han så småningom ska kunna kommunicera med tecken och tala om. Det märks ibland att han blir frustrerad när han inte kan meddela vad han vill. Han kan lampa sova äta och mera i tecken. han gör dem inte helt korrekt men vi förstår. Tycker tecken är oerhört bra medel att ta till. Finns teckenböcker med enkla bilder finns i min blogg vet inte om du har set dem. även urs hemsida har ett jättebra program med teckenspråk för barn lite bastecken osv som vi tagit mycket hjälp utav!

Postat av: Ella

Hejsan Marie! Tackar så mycket för ditt svar! Såg böckerna och dom såg jätte fina ut! Finns säkert på bokus eller adlibris, kan jag tänka mig. Det måste vara tufft för honom. Men det märks ju att det är en riktig kämpe :) mina pojkar har egneligen inget behov av tecken. Men jag vill lära dom det ändå.



kram

2010-12-06 @ 18:14:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Designad av: SindreDesign